Gå til indhold

Tandlægehjælp og tandplejerhjælp

Regionerne har ansvaret for tilbuddet i voksentandplejen, der skal give alle borgere over 18 år adgang til forebyggelse, rådgivning og behandling af almindeligt forekommende tilstande og tandsygdomme.

Tilskud til behandling hos tandlæge

RLTN besluttede at opsige overenskomst om tandlægehjælp den 28. februar 2018. Da der er tre måneders opsigelsesvarsel, ophørte overenskomsten med udgangen af maj måned 2018.

Den 28. februar 2018 indgik regeringen og Folketingets partier en politisk aftale om nye rammer for voksentandplejen, som sikrer at borgerne fortsat kan få regionalt tilskud til tandbehandling. Endvidere skal loven sikre, at de offentlige udgifter til tandbehandling fremover holdes inden for den økonomiske ramme, der er til rådighed. Loven trådte i kraft den 1. juni 2018.

I den politiske aftale er aftalepartierne enige om, at der i 2019 skal laves et samlet forslag til en ny model for voksentandplejen. Lovændringen skal derfor styre voksentandplejen, indtil Folketinget kan tage stilling til dette forslag.

Honoraret og tilskud reguleres i:

Tilskud til behandling hos tandplejer

Regionerne har siden 2007 ydet tilskud til behandling hos privat praktiserende tandplejere.

Honoraret hos tandplejeren kan variere afhængig af behandlingens omfang, da der er aftalt maksimalpriser på alle undersøgelser og behandlinger. Det betyder at prisen kan variere under det fastsatte maksimale niveau.

Der ydes et tilskud på 40 procent af tandplejerens honorar. Dog får unge under 26 år et tilskud på 65 procent til regelmæssig diagnostisk undersøgelse. Der gives 30 procent i tilskud til bitewings (røntgen), der optages i forbindelse med regelmæssig diagnostisk undersøgelse.

Kategorisering af patienterne

For at understøtte et individuelt behandlingstilbud, skal patienterne kategoriseres i hhv. grøn, gul eller rød.

Patienter i grøn kategori har generelt sunde tænder og har ikke behov for tandbehandling udover den generelle forebyggelse, man får ved en tandundersøgelse. De kan således nøjes med at gå til tandlæge en gang hvert eller hvert andet år.

Patienter i gul kategori har aktiv tandsygdom, der kræver individuel forebyggelse og behandling, og de kan selv gøre noget for at ændre på betingelserne for sygdommen. Det kan f.eks. være huller i tænderne.

Patienter i rød kategori har en aktiv tandsygdom, der kræver individuel forebyggelse og behandling, men de kan ikke umiddelbart selv ændre de sygdomsfremkaldende faktorer.

Patientens behov

Det er væsentligt både ud fra faglige og økonomiske hensyn, at undersøgelses- og behandlingstilbuddet tilpasses den enkelte patients individuelle behov. Dette indebærer blandt andet, at patienterne indkaldes til undersøgelse med forskellige hyppighed.

For de patienter, som har et odontologisk behandlingsbehov, planlægger tandlægen/tandplejeren et individuelt undersøgelses- og behandlingsforløb. Tandlægen/tandplejeren informerer, instruerer og motiverer patienterne til egenomsorg.

Målet er at sikre behandling tilpasset den enkelte, så de patienter, der har behov for hyppig tandbehandling, kommer til tandlæge/tandplejer, mens de, der generelt har gode og sunde tænder, kun behøver at komme til undersøgelse en gang hvert andet år.

Læs mere:

Læs mere

Tandlægehjælp og Tandplejerhjælp

Hvis du vil vide mere

Kontakt

Tina Vester Jensen,
Seniorkonsulent / jurist
T
M 2747 2195
E tvj@regioner.dk
Billede af Tina Vester Jensen
Relaterede nyheder

Læs mere

Danske Regioner efter kritik: Der er rettet op

Regionerne tager Rigsrevisionens kritik af overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter alvorligt. Rapporten understreger, at reglerne på området har været uklare. Der er nu skabt klarhed med en ny vejledning fra Sundhedsstyrelsen og langt mere systematisk monitorering af de maksimale ventetider.

Læs mere

Nye tal fra regionerne: Langt de fleste kræftpatienter bliver behandlet til tiden

Langt de fleste kræftpatienter kommer i gang med deres behandling inden for tidsfristerne af de maksimale ventetider, og det er kun en brøkdel af patienterne som venter længere af kapacitetsmæssige årsager.

Læs mere

Psykiatrisk team vinder Årets Patientoplevelsespris 2024 for at hjælpe hjemløse på deres præmisser

Hjemløse har ofte oplevet mange svigt. Også fra systemet. Det Tværsektorielle Fællesteam i Psykiatrisk Center Amager og Københavns Kommune vinder Årets Patientoplevelsespris 2024 for at samarbejde tæt med aktører og at give samfundets mest udsatte borgere professionel her-og-nu-hjælp, når de er klar.

Læs mere

Anders Kühnau i formandstalen: Høj kvalitet og sammenhæng med et samlet sundhedsvæsen

Det er tid til at samle ansvaret for patienten og sundheden i én myndighed, ét budget og under én lovgivning. Det kan sikre patienterne en bedre sammenhæng og høj kvalitet. Anders Kühnau åbner Regionernes Politiske Topmøde 2024 med opfordring til at samle sundhedssektoren og styrke det nære.

Læs mere